onsdag 10 maj 2017

En champagnedrickares guide till stilla viner: Tyskland

Ett klassiskt vinland som får alldeles för lite uppmärksamhet är Tyskland.

Själv älskar jag tyska rieslingviner, både torra och halvtorra. Det finns mycket bra på Systembolaget och dessutom till rimliga priser. Jag kan till exempel varmt rekommendera producenten Markus Molitor som har två rieslingviner i beställningssortimentet: torra Markus Molitor Riesling Trocken 2015 för 169 kr och halvtorra Markus Molitor Zeltinger Himmelreich Riesling Kabinett 2015 för 187 kr. Torr riesling passar utmärkt till lättare fisk- och skaldjursrätter, medan halvtorr riesling passar bra till kryddstark asiatisk mat. Prova!

Även om Tyskland är mest känt för sina vita viner gör de även utmärkta rödviner. Ovan nämnda Markus Molitor gör flera bra viner på Pinot Noir (eller Spätburgunder som druvan heter på tyska) som tyvärr inte finns på Systembolaget. Jag köpte en låda Markus Molitor Brauneberger Klostergarten från Tyskland i höstas.

Vid tre av mina restaurangbesök i Sverige den senaste månaden har jag druckit tyska efterrättsviner och satt 96, 94 och 91 poäng på Cellartracker. Av de 113 viner jag provat i år är det bara 8 som fått 94 eller högre i betyg varav två alltså är tyska söta viner! Jag känner mig nästan lite nykär.

Vinerna är Joh. Jos. Prüm Bernkasteler Badstube Riesling Auslese 2007 (restaurang AG), Weingut Keller Westhofener Morstein Scheurebe Beerenauslese 2013 (restaurang Djuret) och Dr. von Bassermann-Jordan Rieslaner Auslese 2015 (restaurang Bord 27). Det var Weingut Keller-vinet på Djuret som fick 96 poäng och jag har precis köpt hem några flaskor Weingut Keller PIUS Beerenauslese 2015 (248 kr för en halvflaska i beställningssortimentet) från samma producent.

2 kommentarer:

  1. Spännande ang de vita söta vinerna! Vad rekomenderar du till "Weingut Keller PIUS Beerenauslese 2015". Har köpt ett par flaskor och tänkte ha de som dessertvin på en middag framöver men hustrun ville veta vad hon skall laga till för att vinet skall komma till sin fulla rätt! Hoppas du har något spännande tips! // Magnus Hjelm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag tror att många klassiska efterrätter funkar bra men här är ett konkret förslag: cheesecake med jordgubbar/hallon.

      Radera